Hävlungsleden

Ängebo IK och tillbaka: ca 15km. Tid: ca 6 timmar beroende på hur länge man rastar.

Leden startar från Ängebo IK vidare mot Vinkällarberget, östra/västra Hävlungen tillbaka norrut mot Gladbäckens naturreservat

och Gladbäckens utmynning: här på orten kallad "Bäckhuve" .

Bra markerad från Ängebo IP. Underbar miljö mellan Ängebo IP och Friggesundsvägen.
Den nybrytna leden på toppen av Vinkällarberget är svår att gå på grund av att det är väldigt stenigt och ingen egentlig stig att följa.

När man korsat Öster-Stråsjövägen kommer man in i en väldigt trevlig skogs-miljö. Här påträffade jag björn-spillning. Området är svamprikt: gula kantareller och trattkantareller.

Öppningen mot Östra Hävlungen är otroligt fin. Här ska man stanna och äta matsäck. Fortsätter man vidare på leden så kommer man till Västra Hävlungen.

Då man gått förbi Västra Hävlungen och börjat gå norrut igen så stämmer inte kartan. Man kommer till en myr där kartan visar att man ska hålla höger vilket en led-markering också bekräftar. Men den markeringen är gammal. Vid myren håller man i stället vänster och följer myrkanten så kommer leden bättre markerad igen. Leden följer bättre den kommun-gräns som finns på kartan. Där kommun-gränsen korsar - vad som troligtvis är Stråsjöstigen - där kommer Hävlungsleden fram. Man fortsätter följa den röda och blå markeringen. Det är alltså ingen markering till en början vilket förvillar. Tittar man längre bort mot myrens vänstra kant, på slutet, kan man dock ana en markering men den syns väldigt dåligt.

Innan man kommer ut på Svartsjö-vägen går leden genom en ko-hage. Enklast är att man helt enkelt tar vänster och går runt hagen.

Vidare går leden mot Gladbäckens naturreservat och avslutats vid Gladbäckens utmynning. En underbar avslutning då det är ett otroligt vackert, magiskt ställe.

Skor
Väldigt blött så vattentäta, vadhöga kängor behövs. Vid varm sommardag klarar man sig med ”Fivefingers” som torkar fort, efter man vadat i vatten.